Online ISSN: 3007-0244,
Print ISSN:  2410-4280
РАЗВИТИЕ ТРИЕДИНСТВА У ПРОФЕССОРСКО-ПРЕПОДАВАТЕЛЬСКОГО СОСТАВА В МЕДИЦИНСКОМ ВЫСШЕМ УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ
Автор(ы): Жунусов Е. Т.

В данной статье автором приведены основные проблемы развития триединства у профессорско-преподовательского состава в медицинском высшем учебном заведении и представлены пути его решения. Автором выявлены принципиальные факторы, влияющие на развитие «триединства» в модернизации медицинского образования, особенно в усилении компетенции научно-педагогических кадров, создания условий для триединства науки, практики и образования через внедрение интегрированных академических медицинских центров и университетских клиник, эффективного внедрения инновации в клиническую практику, создания интегрированного союза «преподаватель – наставник + студент + ученый - клиницист». 

Ерсин Т. Жунусов

Государственный медицинский университет города Семей,

г. Семей, Республика Казахстан.


1.      Fred C.J. Stevens & Jacqueline D. Simmonds Goulbourne (2012) Globalization and the modernization of medical education, Medical Teacher, 34:10, e684-e689 DOI: 10.3109/0142159X.2012.687487: https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.687487

2.      Peine A., Kabino K., Spreckelsen C. Self-directed learning can outperform direct instruction in the course of a modern German medical curriculum - results of a mixed methods trial, BMC Medical Education (2016) 16:158. DOI 10.1186/s12909-016-0679-0

3.      http://www.akorda.kz/ru/addresses/addresses_of_president/poslanie-prezidenta-respubliki-kazahstan-n-nazarbaeva-narodu-kazahstana-10-yanvarya-2018-g

4.      http://kooz.dsm.gov.kz/ru/pages/gosudarstvennaya-programma-razvitiya-zdravoohraneniya-respubliki-kazahstan-densaulyk-na-2016

5.      Modernisation Higher Education in Europe: Funding and the Social Dimension, 2011. http://www.finhed.org/media/files/12-131EN.pdf

6.      Kopelman P. The future of UK medical education curriculum – what type of medical graduates do we need? Future Hospital Journal 2014 Vol 1, No 1: 41–6

7.      Cooper F. Development, Modernization, and the Social Sciences in the Era of Decolonization : the Examples of British and French Africa». Revue d'Histoire des Sciences Humaines 2004/1 (no 10), p. 9-38. https://www.cairn.info/revue-histoire-des-sciences-humaines-2004-1-page-9.htm

8.      Болонский процесс в Казахстане [Bolonskii protsess v Kazakhstane]. https://iqaa.kz/bolonskij-protsess/bolonskij-protsess-v-kazakhstane

9.      Lischka M. Medical universities in Austria: impact of curriculum modernization on medical education. GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung 2010, Vol. 27(2), ISSN 1860-3572

10.    Pulido P. International Accreditation and Quality Medical Education. Colombia Médica - Vol. 44 Nº 2 2013 (Apr-june)

11.    DeLuca G., Ovseiko P., Buchan A.  Personalized medical education: Reappraising clinician scientist training. Sci. Transl. Med. 8, 321 fs2 (2016).

12.    Osler W. An address on the hospital unit in university work delivered before the Northumberland and Durham Medical Society. Lancet 177, 211–213 (1911).

13.    Noblelprize.org, All Nobel Prizes in Physiology or Medicine (Nobel Media AB, 2014); available at www.nobelprize.

14.    Medically - and dentally-qualified academic staff: Recommendations for training the researchers and educators of the future (UK Clinical Research Collaboration, London, 2005). http://www.ukcrc.org/wp-content/uploads/2014/03/Medically_and_Dentally-qualified_Academic_Staff_Report.pdf

15.    Department of Health, Best Research for Best Health: A New National Health Research Strategy (Department of Health, London, 2006). https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/568772/dh_4127152_v2.pdf

16.    Fleming K., Pugh C., Best D. Academic postgraduate medical education — An Oxford view. Clin. Med. 14, 38–41 (2014).

17.    Feldman A.M., Runge M.S., Garcia J.G. N., Rubenstein A.H. American medical education at a crossroads. Sci. Transl. Med. 7, 285fs17 (2015).

18.   Jeffe D. B., Andriole D. A., Wathington H. D., Tai R. H. Educational outcomes for students enrolled in MD-PhD programs at medical school matriculation, 1995-2000: A national cohort study. Acad. Med. 89, 84–93 (2014).



Количество просмотров: 623

Ключевые слова:

Категория статей: Передовая статья

Библиографическая ссылка

Жунусов Е.Т. Развитие триединства у профессорско-преподавательского состава в медицинском высшем учебном заведении // Наука и Здравоохранение. 2018. 5 (Т.20). С. 7-15. Zhunussov Ye.T. Development of triunity of faculty of medical higher education institution. Nauka i Zdravookhranenie [Science & Healthcare]. 2018, (Vol.20) 5, pp. 7-15. Жүнісов Е.Т. Медициналық жоғарғы оқу орнынының профессорлық-оқытушылық құрамында үшбірлікті дамыту / / Ғылым және Денсаулық сақтау. 2018. 5 (Т.20). Б. 7- 15 .

Авторизируйтесь для отправки комментариев