ИНТЕГРИРОВАННЫЙ КЛИНИЧЕСКИЙ СИМПОЗИУМ - МЕТОД ОБУЧЕНИЯ В ТЕРАПИИ
Введение. Подготовка высококвалифицированных конкурентоспособных специалистов, путем интеграции наилучшей мировой практики образования, науки и клиники является важнейшей составной частью стратегии нашего университета.
Цель: Улучшить компетенции обучающихся, на основе взаимосвязи между фундаментальными и клиническими науками, для достижения конечных результатов обучения.
Материалы и методы. Опыт внедрения на кафедре факультетской терапии интегрированного клинического симпозиума (ИКС), построенный на принципах междисциплинарной интеграции с привлечением специалистов смежных кафедр в решении единой клинической ситуации. Представлен алгоритм проведения ИКС.
Результаты анализа обратной связи, проведенной среди студентов, показал, что практически 100% отметили, что данная технология интеграции в изучение внутренних болезней помогла развить: знания и понимание в изучаемой области, навыки научных исследований, критическое и клиническое мышление, 90% ответили, что при этом улучшаются коммуникативные навыки и навыки работы в команде.
Выводы: интеграция образовательных программ, интегрированный подход к изучению базовых и клинических дисциплин в настоящее время является необходимым условием развития медицинского образования и эффективного формирования основных компетентностей выпускников медицинских вузов.
Алида Ш. Каскабаева 1, https://orcid.org/0000-0002-5184-214X
Зауреш К. Жумадилова 1,
Жанна Е. Муздубаева 1,
Айнур С. Ботабаева 1,
Кафедра факультетской терапии,
НАО «Медицинский университет Семей»,
г. Семей, Республика Казахстан.
1. Антипова М.В. Учебный пример: учебное пособие для учителей. М.: Мариинско-Посадский филиал ФГБОУ ВПО «МарГТУ», 2011. 20 с.
2. Артюхина А.И., Марымова Е.Б., Македонова Ю.А., Фирсова И.В. Интерактивный метод обучения в медицинском вузе на примере ролевой игры // Успехи современного естествознания. 2014. № 4. С. 122-126.
3. Гаранин А.А., Гаранина Р.М. Классификация медицинских кейсов в зависимости от типа клинической ситуации // Alma mater (вестник высшей школы). 2015. № 7. С. 54–59.
4. Еремин А.С. Разработка и тестирование кейсов: особенности разработки кейсов, выбор основных особенностей, план и текст кейса // Инновации в образовании. 2010. № 3. С. 15–36.
5. Adamo G. Simulated and standardized patients in OSCEs achievements and challenges 1992–2003 // Med Teach. 2003; Vol. 5 (3): 262–70.
6. Сantrell M. А practical guide for medical teachers. Churchill Livingstone. Elsevier. 2011. pp.121-126
7. Davis M.H., Friedman Ben-David M., Harden R.M., Howie P., et al. Portfolio assessment in medical student’s final examinations. Med Teach. 2001; Vol. 23: 357–66.
8. Harden R.M. The integration ladder. Med. Educ. 2000:34:551-7.
9. Liebman C.B., Hyman C.S. A mediation skills model to manage disclosure of errors and adverse events to patients // Health Aff. (Millwood). 2004. Vol. 23, N 4. P. 22–32.
10. Malik A.Sh., Hussain R. Twelve tips for developing an integrated curriculum // Medical teacher 2011. 33: pp.99-104.
11. Mestergazi G.M. A doctor and a patient, or in a new way about the old: a training manual. // 2nd ed. - M .: BINOM. Laboratory of Knowledge, 2009. - 112 p.
12. Prideaux D. Integrated Learning. A practical guide for medical teachers. Churchill Livingstone. Elsevier. 2009. pp.181-186
13. Stewart M.A. Effective physician-patient communication and health outcomes: a review // CMAJ. 1995. Vol. 152, N 9. P. 1423–1433.
References:
1. Antipova M.V. Uchebnyi primer: uchebnoe posobie dlya uchitelei [Uchebnyi primer: uchebnoe posobie dlya uchitelei]. M.: Mariinsko-Posad branch of FSBE HPE “MarSTU”, 2011. 20 p. [in Russian]
2. Artyukhina A.I., Marymova E.B., Makedonova Yu.A., Firsova I.V. Interaktivnyi metod obucheniya v meditsinskom vuze na primere rolevoi igry [An interactive teaching method in a medical university using an example of a role-playing game]. Uspekhi sovremennogo estestvoznaniya [Successes in Modern Natural Sciences]. 2014. No. 4. pp. 122-126. [in Russian]
3. Garanin A.A., Garanin R.M. Klassifikatsiya meditsinskikh keisov v zavisimosti ot tipa klinicheskoi situatsii [Classification of medical cases depending on the type of clinical situation]. Alma mater (Vestnik vysshei shkoly) [Alma mater (Bulletin of higher education)]. 2015. No. 7. pp. 54–59. [in Russian]
4. Eremin A.S. Razrabotka i testirovanie keisov: osobennosti razrabotki keisov, vybor osnovnykh osobennostei, plan i tekst keisa [Development and testing of cases: features of the development of cases, selection of the main features, plan and text of the case]. Innovatsii v obrazovanii [Innovations in Education]. 2010. No. 3. pp. 15–36. [in Russian]
5. Adamo G. Simulated and standardized patients in OSCEs achievements and challenges 1992–2003. Med Teach. 2003; Vol. 5 (3): 262–70.
6. Сantrell M. А practical guide for medical teachers. Churchill Livingstone. Elsevier. 2011. pp.121-126
7. Davis M.H., Friedman Ben-David M., Harden R.M., Howie P., et al. Portfolio assessment in medical student’s final examinations. Med Teach. 2001; Vol. 23: 357–66.
8. Harden R.M. The integration ladder. Med. Educ. 2000:34:551-7.
9. Liebman C.B., Hyman C.S. A mediation skills model to manage disclosure of errors and adverse events to patients // Health Aff. (Millwood). 2004. Vol. 23, N 4. P. 22–32.
10. Malik A.Sh., Hussain R. Twelve tips for developing an integrated curriculum // Medical teacher 2011. 33: pp.99-104.
11. Mestergazi G.M. A doctor and a patient, or in a new way about the old: a training manual // 2nd ed. - M .: BINOM. Laboratory of Knowledge, 2009. - 112 p.
12. Prideaux D. Integrated Learning. A practical guide for medical teachers. Churchill Livingstone. Elsevier. 2009. pp.181-186
13. Stewart M.A. Effective physician-patient communication and health outcomes: a review. CMAJ. 1995. Vol. 152, N 9. P. 1423–1433.
Number of Views: 306
Category of articles:
Medical education
Bibliography link
Kaskabayeva A.Sh., Zhumadilova Z.K., Muzdubayeva Zh.E., Botabayeva A.S. Integrated clinical symposium teaching method in therapy. Nauka i Zdravookhranenie [Science & Healthcare]. 2019, (Vol.21) 6, pp. 63-66.Related publications:
COMPARATIVE ANALYSIS OF KNOWLEDGE, ATTITUDES, AND BEHAVIOR IN EVIDENCE-BASED NURSING PRACTICE AMONG ACADEMIC AND APPLIED BACHELOR'S DEGREE STUDENTS
SYSTEMIZING INTERNATIONAL ACADEMIC EXCHANGES AND THE ENROLLMENT OF STUDY ABROAD STUDENTS AND SUSTAINING THAT APPROACH: SEEKING TO ESTABLISH FURTHER COOPERATIVE FRAMEWORKS IN SEMEY AND JAPAN (KOCHI AND HIROSHIMA)
ANALYSIS OF THE FINAL ASSESSMENT OF DISCIPLINES OF STUDENTS OF THE SCHOOL OF PUBLIC HEALTH, DENTISTRY, PHARMACY AND NURSING IN 2022-2023 ACADEMIC YEAR
ANALYSIS OF THE FINAL ASSESSMENT OF DISCIPLINES OF STUDENTS OF THE SCHOOL OF MEDICINE IN 2022-2023 ACADEMIC YEAR
INTERPROFESSIONAL COLLABORATION IN PUBLIC HEALTH HIGH EDUCATION AND PERSPECTIVE OF FUTURE SPECIALISTS