ЖАЛПЫ ОРТА БІЛІМ БЕРУ МЕКЕМЕЛЕРІ ЖАҒДАЙЫНДА ОҚУШЫЛАРДЫҢ ГИГИЕНАЛЫҚ МӘДЕНИЕТІ. ӘДЕБИЕТКЕ ШОЛУ.
Кіріспе. Мектеп оқушыларының тиісті гигиеналық білімдері мен дағдылары балалар арасында жұқпалы аурулардың деңгейін төмендету үшін өте маңызды. Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымының мәліметтері бойынша, балалар ересектермен салыстырғанда қауіп факторларына осал, осы осалдыққа байланысты мектептерде тиісті сумен жабдықтау, санитария және гигиена қызметтерінің болуы ерекше маңызға ие. Мектеп ортасындағы су, санитария және гигиена қызметтерінің жеткіліксіздігі денсаулық сақтау және білім беру нәтижелеріне тікелей немесе жанама әсер етеді.
Мектептер су, санитария және гигиенаға қатысты білім мен өмірлік дағдыларды үйретуде маңызды рөл атқарады. Алайда, көптеген зерттеулер көрсеткендей, мектептерінде гигиена және гигиеналық құралдарды ұстау бойынша оқу материалдарының болуы және қол жетімділігі, балалардың бейімділік факторларымен, гигиеналық құралдарды пайдалану мен қызмет көрсетуге деген білімі мен көзқарасымен байланысты болды. Себебі балаларға мектеп бағдарламасында өмірлік дағдыларды үйретуге күшейту мен көзқарас жетіспеген. Сондықтан осы жұмыста жалпы орта білім беру мекемелері жағдайында оқушылардың гигиеналық мәдениетін зерттеуге арналған әдебиеттерге шолу жүргізілді.
Мақсаты: Оқушылардың денсаулығын сақтау және нығайту, сонымен қатар олардың гигиеналық дағдыларын қалыптастыру саласындағы жалпы орта білім беру мекемелері қызметінің халықаралық және отандық тәжірибелеріне талдау жүргізу.
Іздеу стратегиясы: Әдебиеттерге шолуды жүргізу үшін UpToDate, BMJ, PubMed, Scopus, Wiley, Medline, Web of science, Cyberleninka, Google Scholar сияқты бірқатар дерекқорларда мұқият дереккөзді іздеу жүргізілді. Зерттеу 2017-2023 жылдар аралығында ағылшын тілінде жарияланған жарияланымдары мен Қазақстан Республикасы халқының денсаулығы және денсаулық сақтау ұйымдарының қызметі туралы жыл сайынғы статистикалық жинақтарын қамтыды.
Нәтижелер мен қорытынды. Біз жүргізген әдебиеттік шолу барысында, мектеп оқушыларының әр түрлі араласудың жиынтығының нәтижесінде: жалпы орта білім беру мекемелер, оқу бағдарламалар, ата-ана, қоршаған орта, әлеуметтік жағдай, гигиеналық құралдардың болуы және тағы басқа факторлардың әсері дұрыс гигиеналық дағыларын қалыптастыру үшін маңызды рөл атқаратынына көз жеткіздік. Осылайша, жалпы орта білім беру мекемелерінің оқушылардың денсаулығын сақтау және нығайту, олардың гигиеналық дағдыларын қалыптастыру, гигиеналық білімді, оқушылар арасындағы қарым-қатынас пен мінез-құлықты өлшеу, денсаулықты нығайту саласындағы ұсынымдар, оқу бағдарламалары мен факультативтік курстардың материалдары өз кезегінде білімді жақсартуға, қате түсініктерді түзетуге, дұрыс көзқарасты қалыптастыруға және мінез-құлықты нығайтуға, сондай-ақ паразиттік немесе жұқпалы аурулардың алдын алуға бағытталған бағдарламаларды әзірлеудің бастамасы болып табылады.
Қуандық Ұлпан Ерсұлтанқызы – қоғамдық денсаулық сақтау мамандығының докторанты, «Қарағанды медицина университеті» КеАҚ, Қарағанды қ., Қазақстан Республикасы. Пошта мекенжайы: Қазақстан Республикасы,100008, Қарағанды қ., Гоголя к.,40. E-mail: KuandykU@qmu.kz; Телефон: +7 707 774 31 74
Омарова Алуа Ораловна - PhD, Өмір туралы ғылымдар институтының Ғылыми жұмыс бөлімінің бастығы, «Қарағанды медицина университеті» КеАҚ, Қарағанды қ., Қазақстан Республикасы. Пошта мекенжайы: Қазақстан Республикасы,100008, Қарағанды қ., Гоголя к.,40. E-mail: OmarovaA@qmu.kz; Телефон: +7 778 867 66 00
1. Андреева Н.А. Воспитание культурно-гигиенических навыков у детей младшего дошкольного возраста. Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2019. №4 (44) [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanie-kulturno-gigienicheskih-navykov-u-detey-mladshego-doshkolnogo-vozrasta (дата обращения: 15.01.2024).
2. 2020 жылда Қазақстан Республикасы халқының денсаулығы және денсаулық сақтау ұйымдарының қызметі. Здоровье населения Республики Казахстан и деятельность организаций здравоохранения в 2020 году: Стат. жинақ. Нұр-Сұлтан. 2021. 41б.
3. 2022 жылда Қазақстан Республикасы халқының денсаулығы және денсаулық сақтау ұйымдарының қызметі. Здоровье населения Республики Казахстан и деятельность организаций здравоохранения в 2022 году: Стат. жинақ. Астана. 2023. 41б.
4. Макарова Л.П., Буйнов Л.Г., Плахов Н.Н. Гигиенические основы формирования культуры здорового образа жизни школьников. Гигиена и санитария, 2017. №5 [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gigienicheskie-osnovy-formirovaniya-kultury-zdorovogo-obraza-zhizni-shkolnikov (дата обращения: 14.01.2024).
5. Ageing publications life course training. Available from:https://www.who.int/ageing/publications/lifecourse/alc_lifecourse_training_en.pdf. (accessed:18.03.2024).
6. Alharazi T., Alcantara J.C., et al. Intestinal parasitic infection: prevalence, knowledge, attitude, and practices among schoolchildren in an urban area of Taiz city, Yemen. AIMS Public Health, 2020. 7(4): p. 769-777.
7. Almoslem M.M., et al. Handwashing Knowledge, Attitudes, and Practices among Students in Eastern Province Schools, Saudi Arabia. J Environ Public Health, 2021. 2021: p. 6638443.
8. Andrade E.L., et al. Evaluating the effectiveness of a community-based hygiene promotion program in a rural Salvadoran setting. Glob Health Promot, 2019. 26(1): р. 69-80.
9. Aschale A., Adane M., Getachew M., et al. Water, sanitation, and hygiene conditions and prevalence of intestinal parasitosis among primary school children in Dessie City, Ethiopia. PLoS One, 2021.16(2):e0245463.
10. Berhanu A., et al. Hand washing practice among public primary school children and associated factors in Harar town, eastern Ethiopia: An institution-based cross-sectional study. Frontiers in Public Health, 2022. 10.
11. Bolatova Z., et al. Challenges of Access to WASH in Schools in Low- and Middle-Income Countries: Case Study from Rural Central Kazakhstan. Int J Environ Res Public Health, 2021.18(18):9652.
12. Cha Y.E., Fu Y.Z., Yao W. Knowledge, Practice of Personal Hygiene, School Sanitation, and Risk Factors of Contracting Diarrhea among Rural Students from Five Western Provinces in China. Int J Environ Res Public Health, 2021. 18(18): p. 9505.
13. Chard A.N., Freeman M.C. Design, Intervention Fidelity, and Behavioral Outcomes of a School-Based Water, Sanitation, and Hygiene Cluster-Randomized Trial in Laos. Int J Environ Res Public Health, 2018. 15(4): p. 570.
14. Chelkeba L, Mekonnen Z, Alemu Y, Emana D. Epidemiology of intestinal parasitic infections in preschool and school-aged Ethiopian children: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health, 2020. 20(1): р. 117.
15. Dagne H., et al. Hand Washing Practice at Critical Times and Its Associated Factors among Mothers of under Five Children in Debark Town, Northwest Ethiopia, 2018. Italian Journal of Pediatrics, 2019. 45, Article No.120.
16. Dube B., and January J. Factors leading to poor water sanitation hygiene among primary school going children in Chitungwiza. Journal of Public Health in Africa, 2012. 3(1):
17. Duijster D., Buxton H., Benzian H., Dimaisip-Nabuab J., Monse B., Volgenant C., et al. Impact of a school-based water, sanitation and hygiene programme on children's independent handwashing and toothbrushing habits: A cluster-randomized trial. Int J Public Health, 2020. 65:1699–709.
18. Education Review Office. Government of New Zealand: 2107. Transition from Primary to Secondary School. Available from https://www.ero.govt.nz/publications/evaluation-at-a-glance-transitions-from-primary-to-secondary-school/6-transition-from-primary-to-secondary-school/ (accessed 12.01.2024).
19. Ejemot-Nwadiaro RI., Ehiri J.E., Arikpo D., Meremikwu M.M., Critchley J.A. Hand-washing promotion for preventing diarrhoea. Cochrane Database Syst Rev, 2021. 12(1):CD004265.
20. Endalew M., Belay D.G., Tsega N.T., Aragaw F.M., Gashaw M., Asratie M.H. Limited handwashing facility and associated factors in sub-Saharan Africa: pooled prevalence and multilevel analysis of 29 sub-Saharan Africa countries from demographic health survey data. BMC Public Health, 2022. 22(1):1969.
21. Enkhbat M., Togoobaatar G., Erdenee O., Katsumata A.T. Handwashing Practice among Elementary Schoolchildren in Urban Setting, Mongolia: A School-Based Cross-Sectional Survey. J Environ Public Health, 2022. 2022: p. 3103241.
22. Giné-Garriga R., et al. A novel planning approach for the water, sanitation and hygiene (WaSH) sector: The use of object-oriented bayesian networks. Environmental Modelling & Software, 2018. 103: p. 1-15.
23. Grover E., et al. Comparing the behavioural impact of a nudge‐based handwashing intervention to high‐intensity hygiene education: a cluster‐randomised trial in rural Bangladesh. Tropical Medicine; International Health, 2018. 23(1): p. 10-25.
24. Hailu G.G., Ayele E.T. Assessment of the prevalence of intestinal parasitic infections and associated habit and culture-related risk factors among primary schoolchildren in Debre Berhan town, Northeast Ethiopia. BMC Public Health, 2021. 21(1):112.
25. Hailu T., et al. Prevalence and Factors Associated with Intestinal Parasitic Infections among Pregnant Women in West Gojjam Zone, Northwest Ethiopia. Journal of Parasitology Research, 2020. 2020: p. 1-6.
26. Han L., Gao X., Liao M., Yu X., Zhang R., Liu S., et al. Hygiene practices among young adolescents aged 12-15 years in low- and middle-income countries: a population-based study. J Glob Health, 2020. 10(2):020436.
27. Huang H.C., Le N., Battle M., Villasenor J.M., Maule L. Nudging Handwashing among Primary School Students in the Philippines: Evidence from a Cluster Randomized Trial. Am J Trop Med Hyg, 2021. 105(6): р. 1806-1815.
28. Irehovbude J., Okoye C.A. Hand hygiene compliance: Bridging the awareness-practice gap in sub-Saharan Africa. GMS Hygiene and Infection Control, 2020. 15.
29. Kantzanou M, Karalexi M.A, Vrioni G, Tsakris A. Prevalence of Intestinal Parasitic Infections among Children in Europe over the Last Five Years. Tropical Medicine and Infectious Disease, 2021. 6(3): p. 160.
30. Khatoon R., Sachan B., Khan M.A., Srivastava J.P. Impact of school health education program on personal hygiene among school children of Lucknow district. J Family Med Prim Care, 2017. 6(1): р. 97-100.
31. Kirpicheva U., Shapiyeva Z. Parasitic Diseases Surveillance in Kazakhstan: Incidence Trends and Future Projections. Open Forum Infect Dis., 2023. 10 (Suppl 2): ofad 500.1226
32. Klar K., et al. Knowledge about Hand Hygiene and Related Infectious Disease Awareness among Primary School Children in Germany. Children (Basel), 2022. 9(2): p. 190.
33. Kouakou J.G.S., et al. Factors influencing personal hygiene among primary schoolchildren in western Côte d'Ivoire. Journal of Water, Sanitation and Hygiene for Development, 2021. 11(4): p. 687-692.
34. Kouakou J.G.S., et al. Personal hygiene in schools: retrospective survey in the northern part of Côte d’Ivoire. Journal of Preventive Medicine and Hygiene, 2021. 62(1): p. E75.
35. Lewis H.E., Greenland K., Curtis V., Schmidt W.P. Effect of a School-Based Hygiene Behavior Change Campaign on Handwashing with Soap in Bihar, India: Cluster-Randomized Trial. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, 2018. 99(4): p. 924-933.
36. Lin A., Ercumen A., Benjamin-Chung J., Arnold B.F., Das S. et al. Effects of water, sanitation, handwashing, and nutritional interventions on child enteric protozoan infections in rural Bangladesh: A cluster-randomized controlled trial. Clin Infect Dis, 2018. 67:1515–22.
37. Manandhar P., Chandyo R.K. Hand Washing Knowledge and Practice among School Going Children in Duwakot, Bhaktapur: A Cross Sectional Study. Journal of Kathmandu Medical College, 2018. 6: p.110-115.
38. Mbakaya B.C., Lee P.H., Lee R.L. Hand hygiene intervention strategies to reduce diarrhoea and respiratory infections among schoolchildren in developing countries: A systematic review. Int J Environ Res Public Health, 2017. 14:371.
39. McMichael C. Water, Sanitation and Hygiene (WASH) in Schools in Low-Income Countries: A Review of Evidence of Impact. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019. 16(3): p. 359.
40. Melaku A., and Addis T. Handwashing Practices and Associated Factors Among School Children in Kirkos and Akaki Kality Sub-Cities, Addis Ababa, Ethiopia. Environ Health Insights, 2023. 17: p. 11786302231156299.
41. Mohamed N.A., Jamaluddin T.Z.M.T., et al. Healthy hands: development and evaluation of a knowledge transfer program. Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences, 2019. 15: p.10-13.
42. Movassagh E., et al. Tracking Dietary Patterns over 20 Years from Childhood through Adolescence into Young Adulthood: The Saskatchewan Pediatric Bone Mineral Accrual Study. Nutrients, 2017. 9(9): p. 990.
43. Mushota O., Mathur A., and Pathak A. Effect of school-based educational water, sanitation, and hygiene intervention on student’s knowledge in a resource-limited setting. BMC Public Health, 2021. 21(1).
44. Novák M., Breznický J., Kompaníková J., Malinovská N., Hudečková H. Impact of hand hygiene knowledge on the hand hygiene compliance. Med Gaz (Zenica), 2020. 17(1):194–9.
45. Ogwezzy-Ndisika A.O., Solomon T. Knowledge, attitude and practice of hand washing among mothers of children 0 - 59 months of age in Lagos Nigeria. Universal Journal of Public Health, 2019. 7: p. 52-58.
46. Okello E., et al. Factors perceived to facilitate or hinder handwashing among primary students: a qualitative assessment of the Mikono Safi intervention schools in NW Tanzania. BMJ Open, 2019. 9(11): p. e030947.
47. Pérez Pico A.M., Mingorance Álvarez E., et al. Differences in Hygiene Habits among Children Aged 8 to 11 Years by Type of Schooling. Children, 2022. 9(2): p. 129.
48. Pieters M.M., et al. Assessing hand hygiene knowledge, attitudes, and behaviors among Guatemalan primary school students in the context of the COVID-19 pandemic. BMC Public Health, 2023. 23(1).
49. Poague KIHM., Blanford J.I., Anthonj C. Water, sanitation and hygiene in schools in low-and middle-income countries: a systematic review and implications for the COVID-19 pandemic. Int J Environ Res Public Health, 2022. 19(5):3124.
50. Pratinidhi S.A., Haribhakta S.V., Ambike D.A., Bhole O., Kankariya B. Study of knowledge and practices related to handwashing in school going children of a rural community. International Journal of Contemporary Pediatrics, 2019. 7: p.24-29.
51. Protocolo del ministerio de educación. Para director o. responsable del espacio de aprendizaje y Coordinador Departamental de Educación Extraescolar. Available from https://aprendoencasayenclase.mineduc.gob.gt/wp-content/uploads/PROTOCOLO_para_el_regreso_a_espacios_de_aprendizaje.pdf (accessed:07.12.2023).
52. Pulimeno M., Piscitelli P., Colazzo S., Colao A., Miani A. School as ideal setting to promote health and wellbeing among young people. Health Promot Perspect, 2020. 10(4):316-324.
53. Rahman M.M., et al. Knowledge and Practice of Personal Hygiene among Primary School Students in Dhaka, Bangladesh. Journal of Pharmaceutical Sciences and Research, 2019. 11(9): p. 3140-3144.
54. Rajbhandari A.K., et al. Knowledge and practice of personal hygiene among secondary school students of grade nine and ten. Journal of Patan Academy of Health Sciences, 2018. 5(2): p. 107-113.
55. Saima Alam S. et al. Assessment of Hand Washing Knowledge and Practice among Primary School Children in Noakhali District. American Journal of Public Health Research, 2020. 8: p. 197-201
56. Save the Children: Communication tools - Stop Diarrhea Initiative 2018. Available from http://stopdiarrhoea.in/sites/default/files/all_pdf/SBCC_Flip_card_revised_Bright.PDF (accessed:13.02.2024).
57. Shehmolo M., et al. Magnitude and Factors Associated with Hygiene Practice Among Primary School Children in Mareko District, Southern Ethiopia: A Cross-Sectional Study. J Multidiscip Healthc, 2021. 14. p. 311-320.
58. Shekhawat R., et al. Knowledge and practice regarding personal hygiene among students of government schools of Bikaner, Rajasthan. Age (years), 2019. 10(15): p. 628.
59. Siddique M.A., et al. Role of Infrastructure to improve quantity and enhance quality of School Education in Sindh Province of Pakistan. Advances in Social Sciences Research Journal, 2019. 6(3): р.198-206.
60. Solomon E.T., Gari S.R., Kloos H., Alemu B.M. Handwashing effect on diarrheal incidence in children under 5 years old in rural eastern Ethiopia: A cluster randomized controlled trial. Tropical Medicine and Health, 2021. 49 (1), 26.
61. Sudjana B.I., Afriandi, Djais J.T. Correlation of personal hygiene knowledge, attitude and practices among school children in sumedang, Indonesia. Althea Medical Journal, 2016. 3(4): p. 549- 555.
62. Tamene A., Habte A., Tagesse M., et al. Exploring associations between household environmental factors and handwashing with essential agents in sub-Saharan Africa. PLoS One, 2023. 18(6):e0286735.
63. Temitayo I.O., et al. Knowledge and practices of personal hygiene among senior secondary school students of ambassador’s college, Ile-Ife, Nigeria. Texila Int. J. Public Health, 2016. 4(4): p. 648-660
64. Tengku Jamaluddin., et al. Assessment on Hand Hygiene Knowledge and Practices among Pre-School Children in Klang Valley. Global Pediatric Health, 2020. 7: p.1-8
65. Thakadu O.T., Ngwenya B.N., Phaladze N.A., Bolaane B. Sanitation and hygiene practices among primary school learners in Ngamiland district, Botswana. Physics and Chemistry of the Earth, 2018. 105: p. 224-230.
66. Torgerson P.R., et al. World Health Organization Estimates of the Global and Regional Disease Burden of 11 Foodborne Parasitic Diseases, 2010: A Data Synthesis. PLOS Medicine, 2015. 12(12): p. e1001920.
67. Tortora G., Farronato M., Gaffuri F., et al. Survey of Oral Hygiene Habits and Knowledge among School Children: a cross-sectional study from Italy. Eur J Paediatr Dent, 2023. 24(3): р. 194-200.
68. UNICEF 2023 Handwashing. Available from: https://www.unicef.org/wash/handwashing (accessed:30.03.2024).
69. UNICEF WASH for school children South Asia report. Available from: https://www.Unicef.org/Wash/Schools/files/UNICEF_WASH_for_School_Children_South_Asia_Report (accessed:15.03.2024).
70. United Nations Children’s Fund and World Health Organization, State of the World’s Hand Hygiene: A global call to action to make hand hygiene a priority in policy and practice, UNICEF, New York, 2021. Available from https://cdn.who.int/media/docs/default-source/wash-documents/bls21329-uni-state-of-the-world-s-hand-hygiene_who_web--low.pdf?sfvrsn=f500dcf0_11 (accessed:12.01.2024).
71. UN-Water 2023 Handwashing and Hand Hygiene. Available from: https://www.unwater.org/water-facts/handwashing-and-hand-hygiene (accessed:30.03.2024).
72. Vally H., et al. The Impact of a School-Based Water, Sanitation and Hygiene Intervention on Knowledge, Practices, and Diarrhoea Rates in the Philippines. Int J Environ Res Public Health, 2019. 16(21): p. 4056
73. Wichaidit W., et al. Effect of an equipment-behavior change intervention on handwashing behavior among primary school children in Kenya: the Povu Poa school pilot study. BMC Public Health, 2019. 19(1): p. 647.
74. Widyasari V., Prabandari Y.S., and Utarini A. Training intervention to improve hygiene practices in Islamic boarding school in Yogyakarta, Indonesia: A mixed-method study. PLOS ONE, 2020. 15(5): p. e0233267.
75. Willmott M., Nicholson A., Busse H., MacArthur G.J., Brookes S., Campbell R. Effectiveness of hand hygiene interventions in reducing illness absence among children in educational settings: a systematic review and meta-analysis. Arch Dis Child, 2016. 101(1):42-50.
76. World Health Organization. Children's environmental health. Available from https://www.who.int/health-topics/children-environmental-health#tab=tab_1 (accessed: 04.10.2023).
77. World Health Organization. Global Distribution and Prevalence of Soil Transmitted Helminth Infections. World Health Organization Key Fact Sheet; Geneva, Switzerland: 2020. Available from https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/soil-transmitted-helminth-infections (accessed:16.12.2023).
78. Wu A.G., Lipner S. R. A potential hidden reservoir: The role of nail hygiene in preventing transmission of COVID-19. Journal of the American Academy of Dermatology, 2020.83(3): p. e245-e246.
79. Zhu L., et al. Influencing factors of knowledge, attitude and behavior in children’s palliative care among pediatric healthcare workers: a cross-sectional survey in China. BMC Palliative Care, 2023. 22(1).
Көрген адамдардың саны: 9
Мақалалар санаты:
Әдебиеттерге шолу
Библиографиялық сілтемелер
Қуандық Ұ.Е., Омарова А.О. Жалпы орта білім беру мекемелері жағдайында оқушылардың гигиеналық мәдениеті. Әдебиетке шолу // Ғылым және Денсаулық сақтау. 2024. Т.26 (6). Б. 196-210. doi 10.34689/SH.2024.26.6.022Ұқсас жариялымдар:
ДЕРМАТОФИТТЕРДІҢ АНТИМИКОТИКАЛЫҚ ПРЕПАРАТТАРҒА ТӨЗІМДІЛІГІНІҢ ҚАЗІРГІ ЖАҒДАЙЫ
БРОНХӨКПЕЛІК ДИСПЛАЗИЯНЫ ЗЕРТТЕУДЕГІ БИОМЕДИЦИНАЛЫҚ ИНФОРМАТИКАНЫҢ РӨЛІ
ӨКПЕНІҢ ҚАТЕРЛІ ІСІГІН ВИЗУАЛДЫ СКРИНИНГТІҢ МАҢЫЗДЫҒЫ
БҮЙРЕК ТРАНСПЛАНТАТЫН ҚАБЫЛДАМАУДЫ ДИАГНОСТИКАЛАУ ЖӘНЕ ЕМДЕУ: ӘДЕБИЕТТЕРГЕ ШОЛУ
СҮТ БЕЗДЕРІН ҚАЛПЫНА КЕЛТІРУ ӘДІСТЕРІНІҢ САЛЫСТЫРМАЛЫ СИПАТТАМАСЫ. ӘДЕБИЕТТЕРГЕ ШОЛУ