Online ISSN: 3007-0244,
Print ISSN:  2410-4280
АУТИЗМ СПЕКТРІ БҰЗЫЛЫСТАРЫ БАР БАЛАЛАРДЫ ТӘРБИЕЛЕП ОТЫРҒАН АТА-АНАЛАРҒА ПСИХОЛОГИЯЛЫҚ ҚОЛДАУ
Өзектілігі. Аутизм спектрі бұзылыстар (AСБ) балаларға күтім жасайтын ата-аналар көбінесе стресс, депрессия және мазасыздық деңгейінің жоғарылағанын хабарлайды. Ата-аналардың психикалық денсаулығының қанағаттандырылмаған қажеттіліктері АСБ-мен ауыратын баланың ата-анасының психологиялық, физикалық және әлеуметтік әл-ауқатына айтарлықтай қауіп төндіреді және отбасының бейімделу жұмысына, сондай-ақ АСБ-мен ауыратын баланың әлеуетіне қауіп төндіреді. Бұл жұмыстың мақсаты-АСБ-мен ауыратын баланы күтетін ата-аналар арасында жүргізілген зерттеулердің нәтижелерін жалпылау, оның барысында психикалық денсаулыққа араласудың тиімділігі зерттелді. Іздеу стратегиясы. Келесі критерийлерге сәйкес келетін зерттеулерді анықтау үшін PubMed, Cochrane жүйелі шолулар базасы және Scopus деректер базасында іздеу жүргізілді: 18 жасқа дейінгі АСБ-мен ауыратын балаға күтім жасайтын ата-аналарға араласу көрсетілді; Зерттеу дизайны нәтижелерді топ бойынша салыстыруға мүмкіндік берді; және АСБ бар балалардың психикалық денсаулығының көрсеткіштері. ата-аналардың қамқорлығы пайдаланылды. Іздеу тек адам популяциясымен, ағылшын және орыс тілдеріндегі зерттеулермен шектелді. Әрбір енгізілген зерттеу AMSTAR-2, CONSORT 2010 бақылау кестелеріне сәйкес бағаланды. Нәтижелер. Біз үш жүйелі шолу мен мета-анализдің нәтижелерін, сондай-ақ жеті рандомизацияланған клиникалық зерттеулерді (РКЗ) талдадық. Қазіргі уақытта АСБ- бар балалардың ата-аналарына психологиялық денсаулықты сақтауға және шиеленіс пен стресс сезімдерімен күресу дағдыларын дамытуға ықпал ететін бағдарламаларды қолданудың бірыңғай тәсілдері жоқ. Қорытындылар. Нәтижелер AСБ бар балаларға күтім жасаушыларға арналған ата-аналарға арналған интеграцияланған білім беру бағдарламасы психикалық денсаулыққа байланысты күтушілердің өмір сапасына оң әсер етуі мүмкін екенін көрсетеді.
Ляззат К. Кошербаева1-2, https://orcid.org/0000-0001-8376-4345 Камшат Толғанбаева1, https://orcid.org/0000-0003-2388-7110 Сандугаш Курманалина1, https://orcid.org/0000-0003-0659-1940 Лаура Қожагельдиева2, https://orcid.org/0000-0003-0553-8988 1 «Асфендияров атындағы Қазақ ұлттық медицина университеті» КеАҚ, Алматы қ., Қазақстан Республикасы. 2 Сүлейман Демирел Университеті, Алматы қ., Қазақстан Республикасы.
1. American Psychiatric Association. Neurodevelopmental disorders: Autism spectrum disorder. In Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed.; American Psychological Association: Arlington, VA, USA, 2013,15-20. 2. Bader S.H., Barry T.D., Hann J.A.H. The relation between parental expressed emotion and externalizing behaviors in children and adolescents with an autism spectrum disorder // Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 2015. 30(1), 23–34 3. Cadman T., Eklund H., Howley D., Hayward H., Clarke H., Findon J. et al. Caregiver burden as people with autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder transition into adolescence and adulthood in the United Kingdom // Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 2012. 51(9), 879–888. 4. Centers for Disease Control and Prevention. Available online: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/addm.html (accessed on 19 January 2018). 5. Denise Catalano, Linda Holloway, Elias Mpofu. Mental Health Interventions for Parent Carers of Children with Autistic Spectrum Disorder: Practice Guidelines from a Critical Interpretive Synthesis (CIS) Systematic Review Int // J. Environ. Res. Public Health. 2018. 15, 341; doi:10.3390/ijerph15020341. 6. Fairfax A., Brehaut J., Colman I. et al. A systematic review of the association between coping strategies and quality of life among caregivers of children with chronic illness and/or disability // BMC Pediatr. 19, 215 (2019). https://doi.org/10.1186/s12887-019-1587-3 (accessed 03.05.23) 7. Falk N.H., Norris K., Quinn M.G. The factors predicting stress, anxiety and depression in the parents of children with autism // Journal of Autism and Developmental Disorders, 2014. 44(12), 3185–3203 8. Farmer J., Reupert A. Understanding autism and understanding my child with autism: An evaluation of a group parent education program in rural Australia // Aust. J. Rural Health. 2013. 21, 20–27. 9. Feinberg E., Augustyn M., Fitzgerald E., Sandler J., алSuarez Z.F., Chen N., Cabral H., Beardslee W., Silverstein M. Improving maternal mental health after a child’s diagnosis of autism spectrum disorder: Results from a randomized clinical trial // JAMA Pediatr. 2014, 168, 40–46. 10. Hayes S.A., Watson S.L. The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder // J. Autism Dev. Disord. 2013. 43, 629–642. 11. Haakonsen Smith, Turbitt E., Muschelli J., Leonard L., Lewis K.L., Freedman B., Muratori M., Biesecker B.B. Feasibility of Coping Effectiveness Training for Caregivers of Children with Autism Spectrum Disorder: a Genetic Counseling Intervention // J Genet Counsel, 2018. 27: 252-262. https://doi.org/10.1007/s10897-017-0144-1 (accessed 03.05.23) 12. Isabel Yorke, Pippa White, Amelia Weston, Monica Rafla, Tony Charman, Emily Simonoff. The Association Between Emotional and Behavioral Problems in Children with Autism Spectrum Disorder and Psychological Distress in Their Parents: A Systematic Review and Meta-analysis // Journal of Autism and Developmental Disorders (2018) 48:3393–3415 https://doi.org/10.1007/s10803-018-3605-y 13. Iadarola S., Levato L., Harrison B. et al. Teaching Parents Behavioral Strategies for Autism Spectrum Disorder (ASD): Effects on Stress, Strain, and Competence // J Autism Dev Disord 48, 1031–1040 (2018). https://doi.org/10.1007/s10803-017-3339-2 (accessed 03.05.23) 14. Jamison J.M., Fourie E., Siper P.M., Trelles M.P., George-Jones J., Grice A.B., Krata J., Holl E., Shaoul J., Hernandez B. et al. Examining the efficacy of a family peer advocate model for Black and Hispanic caregivers of children with autism spectrum disorder // J. Autism Dev. Disord. 2017. 47, 1314–1322. 15. Jellett R., Wood C.E., Giallo R., Seymour M. Family functioning and behavior problems in children with Autism Spectrum Disorders: The mediating role of parent mental health // Clin. Psychol. 2015. 19, 39–48. 16. Jessica Bradshaw, Karen Bearss, Courtney McCracken, Tristram Smith, Cynthia Johnson, Luc Lecavalier, Naomi Swiezy, Lawrence Scahill Parent Education for Young Children With Autism and Disruptive Beh * avior: Response to Active Control Treatment // Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 201847:sup1, S445-S455, DOI: 10.1080/15374416.2017.1381913 17. Ji Binbin, Sun Mei, Yi Rongfang, Tang Siyuan. Multidisciplinary Parent Education for Caregivers of Children with Autism Spectrum Disorders // Archives of Psychiatric Nursing. 28(5):319-326, October 2014. DOI: 10.1016/j.apnu.2014.06.003 18. Joekar S., Farid A.A., Birashk B., Gharraee B., Mohammadian M. Effectiveness of acceptance and commitment therapy in the support of parents of children with high-functioning autism // Int. J. Humanit.Cult. Stud. 2016, 2, 2763–2772. 19. Kasari C., Gulsrud A., Paparella T., Hellemann G., Berry K. Randomized comparative efficacy study of parent-mediated interventions for toddlers with autism // Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2015. 83(3), 554–563. https://doi.org/10.1037/a0039080 (accessed 03.05.23) 20. Khanna R., Madhavan S.S., Smith M.J., Patrick J.H., Tworek C., Becker-Cottrill B. Assessment of health-related quality of life among primary caregivers of children with autism spectrum disorders // J. Autism Dev. Disord. 2011. 41, 1214–1227. 21. Kuhaneck H.M., Madonna S., Novak A., Pearson E. Effectiveness of interventions for children with Autism Spectrum Disorder and their parents: A systematic review of family outcomes // Am. J. Occup. Ther. 2015. 69, 1–12. 22. Lee V., Albaum C., Tablon Modica P., Ahmad F., Gorter J. W., Khanlou N., McMorris C., Lai J., Harrison C., Hedley T., Johnston P., Putterman C., Spoelstra M., Weiss J.A. The impact of COVID-19 on the mental health and wellbeing of caregivers of autistic children and youth: A scoping review. Autism Research, 2021. 14(12), 2477–2494. https://doi.org/10.1002/aur.2616 (accessed 03.05.23) 23. Lovell B., Moss M., Wetherell M. The psychosocial, endocrine and immune consequences of caring for a child with autism or DAH // Psychoneuroendocrinology. 2012. 17, 534–542. 24. Manning M.M., Wainwright L., Bennett J. The double ABCX model of adaptation in racially diverse families with a school-age child with autism // Journal of Autism and Developmental Disorders, 2011. 41(3), 320–331. 25. McStay R.L., Dissanayake C., Scheeren A., Koot H.M., Begeer S. Parenting stress and autism: The role of age, autism severity, quality of life and problem behaviour of children and adolescents with autism // Autism, 2014. 18(5), 502–510. 26. Neece C., McIntyre L.L., Fenning R. Examining the impact of COVID-19 in ethnically diverse families with young children with intellectual and developmental disabilities // Journal of Intellectual Disability Research. 2020. http://dx.doi.org/10.1111/jir.12769 27. Nguyen C.T., Fairclough D.L., Noll R.B. Problem-Solving skills training for mothers of children recently diagnosed with autism spectrum disorder: A pilot feasibility study // Autism. 2016. 20, 55–64. 28. Niinomi K., Asano J., Kadoma A., Yoshida K., Ohashi Y., Furuzawa A., Yamamoto M., Yamakita N., Mori A. Developing the “Skippu-Mama” program for mothers of children with autism spectrum disorder // Nurs. Health Sci. 2016. 18, 283–291. 29. Parenteau C., Bent S., Hendren R. L., Hossain B., Chen Y., Widjaja F., Breard M. A qualitative analysis: The experience of parents of children with autism Spectrum disorder during the COVID-19 pandemic // Journal of America Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 2020. 59(10), S251. https://www.ncbi.nlm. nih.gov/pmc/articles/PMC7567555/ (accessed 03.05.23) 30. Patra S., Arun P., Chavan B.S. Impact of psychoeducation intervention module on parents of children with autism spectrum disorders: A preliminary study // J. Neurosci. Rural Pract. 2015. 6, 529–535. 31. Pozo, P., Sarria, E., & Brioso, A. (2014). Family quality of life and psychological well-being in parents of children with autism spectrum disorders: A double ABCX model // Journal of Intellectual Disability Research, 58(5), 442–458. 32. Ruiz-Robledillo N., Moya-Albiol L. Self-Reported health and cortisol awakening response in parents of people with Asperger syndrome: The role of trait anger and anxiety, coping and burden // Psychol. Health. 2013. 28, 1246–1264. 33. Salazar F., Baird G., Chandler S., Tseng E., O’Sullivan T., Howlin P. et al. Co-occurring psychiatric disorders in preschool and elementary school-aged children with autism spectrum disorder // Journal of Autism and Developmental Disorders, 2015. 45(8), 2283–2294. 34. Samadi S.A., McConkey R., Kelly G. Enhancing parental well-being and coping through a family-centered short course for Iranian parents of children with an autism spectrum disorder // Autism. 2012. 17, 27–43. 35. Serrata C.A. Psychosocial aspects of parenting a child with autism // J. Appl. Rehabil. Couns. 2012. 43, 29–35. 36. Shea B.J., Reeves B.C., Wells G., Thuku M., Hamel C., Moran J., Moher D., Tugwell P., Welch V., Kristjansson E., Henry D.A. AMSTAR 2: a critical appraisal tool for systematic reviews that include randomised or non-randomised studies of healthcare interventions, or both // BMJ. 2017 Sep 21. 358:j4008 37. Smith L.E., Greenberg J.S., Mailick M.R. The family context of autism spectrum disorders: influence on the behavioral phenotype and quality of life // Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2014 Jan. 23(1):143-55. doi: 10.1016/j.chc.2013.08.006. Epub 2013 Oct 6. PMID: 24231173; PMCID: PMC3891371. 38. Smith L.E., Hong J., Seltzer M.M., Greenberg, J.S., Almeida D.M., Bishop S.L. Daily experiences among mothers of adolescents and adults with autism spectrum disorder // J. Autism Dev. Disord. 2010. 40, 167–178. 39. Statistica. Available online: https://www.statista.com/statistics/676354/autism-rate-among-children-selectcountries-worldwide/ (accessed on 19 January 2018). 40. Suzuki K., Kobayashi T., Moriyama K., Kaga M., Hiratani M., Watanabe K. et al. Development and evaluation of a parenting resilience elements questionnaire (PREQ) measuring resiliency in rearing children with developmental disorders // PLoS ONE, 2015. 10(12), e0143946 41. Vasilopoulou E., Nisbet J. The quality of life of parents of children with autism spectrum disorder: A systematic review // Research in Autism Spectrum Disorders. 2016. 23. 36–49. 42. World Health Organization. Available online: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/autismspectrum-disorders/en/ (accessed on 19 January 2018). 43. Yaacob W.N.W., Yaacob L.H., Zulkifli M.M., Muhamad R. A Journey towards Resilience: Coping Strategies Adopted by Parents with Children Having Autism Spectrum Disorder in Northeast Malaysia // Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022, 19, 2458. https://doi.org/10.3390/ ijerph19042458 44. Zaidman-Zait A., Mirenda P., Duku E., Vaillancourt T., Smith I.M., Szatmari P. et al. Impact of personal and social resources on parenting stress in mothers of children with autism spectrum disorder // Autism, 2017. 21(2), 155–166. 45. Zhang W., Yan T., Du Y., Liu X. Brief report: Effects of solution-focused brief therapy group-work onpromoting post-traumatic growth of mothers who have a child with ASD // J. Autism Dev. Disord. 2014. 44, 2052–2056.
Көрген адамдардың саны: 58

Түйенді сөздер:

Мақалалар санаты: Медициналық білімберу

Библиографиялық сілтемелер

Кошербаева Л., Толғанбаева К., Курманалина С., Қожагелдиева Л. Аутизм спектрі бұзылыстары бар балаларды тәрбиелеп отырған ата-аналарға психологиялық қолдау // Ғылым және Денсаулық сақтау. 2023. 3 (Т.25). Б. 214-222. DOI 10.34689/SH.2023.25.3.028

Авторизируйтесь для отправки комментариев